Kissan haavojen hoito

Kissa saa haavoja tappeluissa, tapaturmaisesti tai leikkauksissa. Varsinkin haavat, joihin liittyy tulehdus ja laaja kudostuho, aiheuttavat verenvuotoa, kipua ja elimistön toiminnan häiriöitä.

Haavat voivat olla hiertymiä, viiltoja, repeämiä, pistoja ja ruhjeita. Jotkut haavaumat kehittyvät hitaasti, kuten vierasesineen aiheuttama vaurio silmän kovakalvolla. Kissan puremahaavoille on tavallista, että ne ovat iholla mitättömän näköisiä, mutta nahan alla voi olla ällistyttävän suuri määrä märkivää nestettä. Tappelussa oleva kissa kannattaa tarkastaa huolellisesti ja toistuvasti. Vie kissa tarvittaessa eläinlääkärille.

Jos haava ja verenvuoto ovat niin vakavia, että kissa on vaarassa mennä shokkiin, se pitää viedä eläinlääkärille heti.

Hoitamaton haava on erinomainen bakteerien kasvualusta. Infektiolle herkistää haavan likaisuus ja se, ettei erite pääse siitä ulos. Pistohaava on erityisen vaarallinen tästä syystä.

Kuinka verenvuoto tyrehdytetään

Aseta vuotavan haavan päälle painetta. Käytä sidettä, pyyhettä, mitä tahansa puhdasta kangasta tai hätätilanteessa kättä. Pidä paine paikallaan, kunnes verenvuoto loppuu. Pidä silmällä, ettei se ala kohta uudelleen. Jos näin käy, yritä vähentää alueen verenkiertoa painamalla kohtia, joista valtimot tuovat sille verta. Jos vuoto on näin paha, kannattaa yrittää samalla järjestää kuljetusta eläinlääkäriin. Käytä kiristyssidettä ainoastaan, jollei mikään muu auta.

Kuinka haava puhdistetaan

Vain likaantunut haava kannattaa puhdistaa. Paras puhdistusaine on ruumiinlämpöinen puhdas vesi, jolla vuotamatonta haavaa huuhdellaan. Vahvoja desinfektioaineita ei saa käyttää. Niiden suhteen käy sama sääntö kuin limakalvoille pantaville aineille: älä käytä kemikaaleja, joita et panisi omaan silmääsi.

Jos haavassa on soraa tai roskia, ne pitää poistaa huolellisesti. Vakavimmissa tapauksissa tämä on eläinlääkärin työtä. Hän poistaa vammoista myös kuolioituneen kudoksen, kuten irralliset ihon kappaleet. Kissan rauhoitus tai nukutus voi olla tarpeen tätä varten.

Pinnalliset hiertymät voivat vaatia säännöllistä suihkuttamista, joka poistaa niistä tulehduseritettä ja kuolioitunutta kudosta.

Kuinka haava suljetaan

Utelias kissa haluaa nuolla kutisevaa haavaansa. Tämän takia sidokset ovat usein vain ensiapua varten. Hyvin rakennettu liimaside pysyy toki paikallaan, kun haavan raapiminen estetään. Tällainen kissa on pidettävä erillä muista.

Haavan sulkeminen ompeleilla on eläinlääkärin tehtävä. Jollei käytetty lanka ole itsesulavaa, ompeleet poistetaan yleensä noin viikon kuluttua.

Jos haava on syvä ja muodostaa taskun, eläinlääkäri saattaa neuloa sen umpeen, mutta jättää haavan reunaan putken, jonka kautta tulehduserite pääsee valumaan. Hän antaa erikseen ohjeet putken hoidosta ja poistosta.

Huomio: Näiden sivujen tarkoitus ei ole rohkaista ihmisiä hoitamaan omia kotieläimiään, jos eläinlääkärin apu on tarpeen, vaan tarjota tietoa eläimien terveydestä ja sairaudesta eläinlääkärin neuvojen täydennykseksi