Kosketusta karttava kissa

Meillä on kaksivuotias naaraskissa, joka aristaa selkäänsä. Joskus kun kissa makaa sylissä ja silitän tai painan kovemmin sen selkää, kissa suhisee tai yrittää purra. Kun se kävelee ohitse, ja silitän sitä, se ikään kuin varoo selkäänsä laskemalla sitä hiukan alaspäin, jottei käsi koskettaisi siihen. Jos kissa on sylissä, liika painaminen (ei tietenkään kova) tai kovemmin silittäminen aiheuttaa sähisemistä.

Aika usein kissan selkä myös nykii ja se alkaa nuolla sitä aina nykimisen jälkeen. Mikähän kissalla mahtaa olla selässä?

Kissa vaikuttaa selvästi aristavan selkäänsä, jos se varoo silittämistä. Monet kissat eivät pidä takaselästä rapsuttamisesta, mutta tässä tapauksessa ei vaikuta olevan kyse siitä.

Kissan selkäkipu voi johtua monesta syystä. Jos kyseessä on ulkoileva kissa, ovat traumaperäiset syyt todennäköisimpiä. Kissojen välisistä reviirierimielisyyksistä seuraavat tappelut ovat sangen yleisiä. Jopa yksi ihon läpäisevä kynsi voi aiheuttaa kipeän nahanalaisen tulehduksen, joka ei välttämättä parane itsestään. Ulkoilevat kissat ovat myös alttiimpia putoamisille ja kolareille ihmisten kulkuvälineiden kanssa.

Koska kissa on erittäin taitava peittämään oireitaan, voi kyseessä olla jopa luun murtuma.

Koska monet ns. navettakissojen jälkeläiset ovat sangen sisäsiittoisia, on mahdollista, että kyseessä olisi perinnöllinen muutos selkärangassa, joka aiheuttaa kissalle kipua.

Suosittelen ajan varaamista eläinlääkärille ja selkärangan sekä lantion röntgenkuvaamista. Lantion kuvaamista suosittelen, koska lantionmurtumat voivat oireilla selkäkipuna selkälihasten kipeytyessä.

Eläinlääkäri Markus Kiili

Markus Kiili Markus Kiili