Kuinka tulla toimeen koiran ruokatorven laajentuman kanssa?

12-vuotiaalla mäyräkoirallamme on todettu aika paha ruokatorven laajentuma. Ohjeiksi meille on annettu syödä jakkaran päältä, ei suoraan lattialta.  Antepsiiniakin olemme antaneet ennen ruokailua, mutta sekään ei tunnu auttavan. Mikä tai mitkä voisivat olla hyviä keinoja tässä tilanteessa ehkäistä oksentelua ja hirveän rohinan syntymistä?

Laajentuma ei voi parantua ikinä, mutta tarvitsisimme hyviä keinoja, joilla selviäisimme sen kanssa, joilla koiran tila pysyisi vakaana ja hyvänä.

Aikuisiällä syntyvä megaesofagus eli ruokatorven laajentuma voi olla idiopaattinen eli syntyä ilman tunnettua taustasyytä. Tämä onkin yleisin muoto aikuisiän ruokatorven laajentumasta. Myastenia gravis –hermostosairauden seurauksena syntyy noin 25–30 % aikuisiän ruokatorven laajentumista koiralla. Lisäksi harvinaisessa tapauksessa ruokatorven laajentuma voi olla seurausta mm. yleistyneestä ääreishermoston sairaudesta, lisämunuaisen vajaatoiminnasta, aivorungon sairaudesta tai lyijymyrkytyksestä.

Oman eläinlääkärin kanssa kannattaa käydä läpi jatkotutkimusten tarve. Aikuisiän ruokatorven laajentuman yhteydessä suositellaan verinäytetutkimuksia myastenia gravis -hermostosairauden varalta. Tämä onvasta-ainetutkimus, jossa näyte lähetetään Yhdysvaltoihin tutkittavaksi. Lisäksi suositellaan muiden mahdollisten taustasyiden sulkemista pois verinäytetutkimuksilla (valko- ja punasoluarvot, seerumin perusarvot, lisämunuaisen toimintakoe).

Oireenmukaisena hoitona on tärkeä tukea veden ja ruoan mahdollisimman sujuvaa kulkua vatsalaukkuun. Tärkeimmässä roolissa on syöminen ”pystyasennossa”, jolloin ruoka valuu paremmin painovoiman vaikutuksesta vatsalaukkuun. Syömisen jälkeen kannattaa koiran istua tai olla pystyasennossa parin minuutin ajan. Erilaisia ruoan koostumuksia kannattaa kokeilla, jotta löydettäisiin sellainen, joka aiheuttaa omalle koiralle mahdollisimman vähän oireita. Monelle koiralle pehmeä mutta ”kokkareinen” ruoka  (esimerkiksi purkkiruoka) soveltuu hyvin. Yön aikana tapahtuvaa vatsan sisällön valumista ruokatorveen voi helpottaa nukkuminen ”pää tyynyllä” eli pää kohotetussa asennossa.

Lääkehoitona ruokatorven laajentuman yhteydessä joillekin potilaille on apua vatsasuojalääkitysten (esimerkiksi famotidiini, sukralfaatti eli Antepsin) lisäksi ruokatorven ja vatsalaukun liikettä stimuloivista lääkityksistä (metoclopramidi tai sisapridi). Myastenia gravis -sairautta hoidetaan siihen tarkoitetulla lääkityksellä. Lääkehoidosta kannattaa neuvotella oman eläinlääkärin kanssa.

Ruokatorven laajentuman vakavia seurauksia on aspiraatiopneumonia eli keuhkotulehdus, joka syntyy ruokatorven sisällön jouduttua nielun kautta keuhkoihin. Jos koiralla on kuumetta, hengitysvaikeuksia tai väsymystä, tulee hakeutua eläinlääkärin hoitoon.

Sanna Viitanen, eläinlääkäri

Sanna Viitanen Sanna Viitanen