Onko nartulla valeraskaus?

Minulla on kaksivuotias suomenpystykorvanarttu. Tänään huomasin nartun nisien olevan turvoksissa ja erittävän jotain valkoista. Olisiko se maitoa? Juoksu oli juhannuksen aikoihin ja olen varma, ettei yksikään uros ole päässyt astumaan. Muuten koira vaikuttaa normaalilta, vähän ehkä laiskempi kuin yleensä ja ärisee ruokinta-aikaan, jos menee lähelle. Muutamaan otteeseen parin viime viikon aikana se on ollut kovin levoton ja ikään kuin etsinyt jotain, vinkunut ja vaeltanut ympäri kämppää. Onko kyseessä mahdollisesti valeraskaus?

Valeraskaus kehittyy hormonaalisesti kaikille nartuille jokaisen juoksun jälkeen.  Valeraskaus ilmenee samoihin aikoihin kuin vastaavat oireet tiineellä nartullakin eli noin pari kuukautta juoksun jälkeen.    Osalla valeraskautta ei juuri lainkaan huomaa ulospäin, osalle kehittyy voimakkaitakin oireita.  Useimmilla nartuilla on enemmän tai vähemmän maitoa nisissä ja aika monilla on myös mielialan vaihteluita.  Joskus koira voi jopa mielestään synnyttää ja hoitelee leluja tai sukkia pentuinaan.

Valeraskauden ajatellaan kehittyneen lauman hyvinvoinnin edistämiseksi.  Jos pentueen emälle tapahtuisi jotain, pystyisivät myös ei-synnyttäneet lauman nartut imettämään pentuja.

Koirallasi on tyypillisiä valeraskausoireita. Valeraskaus menee nopeammin ohi, jollei nartun anneta toimia niin kuin sillä olisi pennut, vaan annetaan sille muuta mietittävää. Yleensä vähennetään ruokintaa, jottei maitoa kehittyisi niin paljon, otetaan kaikki pentuina pidettävät lelut pois ja annetaan koiralle enemmän liikuntaa.

Jos oireet ovat kovin häiritseviä tai nartulla tuntuu olevan todella surkea olo, voidaan valeraskauden keskeyttämiseen käyttää myös lääkitystä tai akupunktiota. Tarvittaessa vie koirasi eläinlääkäriin.

Ystävällisin terveisin, Pieneläinsairauksien erikoiseläinlääkäri Anu Saikku-Bäckström

Anu Saikku-Bäckström Anu Saikku-Bäckström