Hengitystieongelmat

Hengitysteiden tauteja voivat aiheuttaa infektiot, vammat, syöpä, allergiat tai koiran rakenne. Infektioita voivat aiheuttaa virukset, loiset, bakteerit ja homeet.

Koiran hengitysteillä on kaksi tehtävää: ne eivät pelkästään toimita happea elimistön tarpeisiin ja poista hiilidioksidia, vaan myös toimivat jäähdytysjärjestelmänä. Koiralla ei ole hikirauhasia (paitsi joillakin polkuanturoissa), jotka poistavat ihmisen kehosta ylimääräistä lämpöä. Tästä syystä suhteellisen lievä hengitystietulehdus, esimerkiksi nielun tulehdus tai kennelyskä voi paheta kuumeiseksi yleistulehdukseksi. Koiran hengitystieongelmiin kannattaa suhtautua vakavasti.

Kennelyskä

Kennelyskä on herkästi tarttuva hengitysteiden infektio, jonka tavallisesti aiheuttavat bakteeri ja virus yhdessä. Bakteeri on Bordetella bronchiseptica ja virus on koirana parainfluenssavirus. Joskus oireyhtymässä on mukana myös toinen virus.

Kennelyskän tärkein oire on hakkaava, kuiva yskä, joka tulee kohtauksittain. Suussa ja sieraimissa voidaan joskus nähdä vaaleaa vaahtoa. Yskä on pahimmillaan yöllä, ja sen voi laukaista liikunta, koiran innostuminen tai pannasta vetäminen. Kennelyskä on nimensä mukaisesti pahimmillaan suurissa koirayksiköissä.

Kennelyskä voi aiheuttaa vakavan ja pitkään kestävän ärsytyksen kurkunpäässä ja keuhkoputkissa. Joskus se kehittyy keuhkokuumeeksi. Tavallisesti koira kuitenkin toipuu kennelyskästä ilman hoitoa 1-3 viikossa. Jos yskä on paha, koira kannattaa viedä eläinlääkäriin.

Kennelyskää vastaan on olemassa tehokas rokote. Koira kannattaa rokottaa varsinkin, jos se on kosketuksissa moniin muihin koiriin.

Sisäloiset

Joidenkin sukkulamatojen, Suomessa erityisesti suolinkainen, toukat vaeltavat suolesta keuhkoihin. Ne ärsyttävät kehittyessään hengitysteitä.

Sydämen toiminnanvajaus

Kun sydän ei pysty pumppaamaan verta riittävän tehokkaasti, veri pakkautuu keuhkoihin ja aiheuttaa monien muiden oireiden lisäksi kuivan yskän. Oire on pahimmillaan aamulla ja liikunnan yhteydessä.

Koiran tavallisimmat sydänviat ovat läppäviat ja sydänlihaksen rappeutuminen. Sydänvikoja voidaan hoitaa tehokkaasti. Niistä kärsivä koira kannattaa viedä viipymättä eläinlääkärin tutkittavaksi.

Kuinka hoidan koiran yskää?

Kuiva yskä on tyypillinen oire henkitorven tulehduksesta, jonka voi kennelyskän lisäksi aiheuttaa moni muu taudinaiheuttaja. Aivastelu ja nuha ovat usein merkkejä allergiasta.

Yskä on oire, jonka hoitaminen ilman diagnoosia on huitaisu ilmaan. Jos yskä on vakavaa, pitkäaikaista tai muuten huolestuttavaa, vie koira eläinlääkäriin.

Nuha

Kirkas sierainvuoto ja kuonon hankaaminen voivat olla oireita nenäpunkeista. Nenäpunkki on koiran nenäontelossa elävä, erittäin herkästi tarttuva loinen. Nenäpunkit häädetään eläinlääkärin määräämillä ulkoloislääkkeillä. Jos koiralla on paksumpaa räkävuotoa, vaatii se eläinlääkärin tutkimuksen syyn selvittämiseksi.

Muut

Luhistuva henkitorvi on tila, jossa varsinkin kääpiörotujen koirien hengitystiet menettävät ryhtinsä. Koiran hengitys vaikeutuu ja se alkaa tukehtua. Nielun halvaantuminen on toinen periytyvät tila. Siinä nielun lihasten ja ruston hermotuksen viat aiheuttavat koiran äänen muuttumisen ja nielemisvaikeuksia. Lyhytkalloisten koirarotujen pehmeä kitalaki estää ilman kulkua kurkunpäähän. Koira kuorsaa, kamppailee hengitysilmasta ja saattaa pyörtyä hapen puutteesta varsinkin hellesäällä.

Koiran hengitystieongelmista kannattaa keskustella eläinlääkärin kanssa, jotta mahdollisesti tarvittava hoito voidaan aloittaa ajoissa.

Huomio: Näiden sivujen tarkoitus ei ole rohkaista ihmisiä hoitamaan omia kotieläimiään, jos eläinlääkärin apu on tarpeen, vaan tarjota tietoa eläimien terveydestä ja sairaudesta eläinlääkärin neuvojen täydennykseksi.